ÖF å ostkaka

På förmiddagen fick det bli en sväng till Öppna förskolan. Det är alltid mycket roligare att få komma iväg å leka med leksaker som inte är ens egna. Å se lite annat folk än bara mamma. ;) Å så sjunga lite förstås. :)
 
 
Eftersom det är ostkakans dag idag, så gjorde jag en ostkaka á la LCHF till fika/ mellanmål. Hade varma hallon till. :) Isabelle älskade den! Hon tyckte nog att det var det godaste mellis hon fått, hon studsade i stolen för att jag inte var tillräckligt snabb att mata henne. ;D 
 
 
 
Receptet då? Jag googlade, fick flera träffar, å blandade ihop min egen variant.
 
250 g keso
4 ägg
3 dl vispgrädde
1 dl mandelmjöl (kan uteslutas)
Bittermandel (detta är ju lite av en smaksak, jag använde 1,5 st)
Mandelspån
 
Först mixade jag keson slät med stavmixer. Sen vispade jag ner ägg å grädde, å sist mandelmjöl å bittermandel (som jag rev ner på ett rivjärn). Hällde smeten i en smörad form, å strödde på mandelspån. Gräddade i 200°C i ca 25 minuter. Klart! Serveras gärna med bär å grädde. :) Å nu när jag tänker efter måste jag nog blanda ner lite saffran nästa gång... ;)
 
Imorn är det fredag, å då ska jag ut å dricka lite vin på kvällen. :)
Till top