Galet? ;)

Nu kommer ni säkert tro att jag tappat förståndet, men jag har börjat rengöra ansiktet med... Olja! :O Japp, olja. "Fett löser fett".

Metoden kallas Oil Cleansing Method, å den går helt enkelt ut på att man använder naturliga oljor som rengöring/ återfuktning. Så den senaste veckan har jag låtit allt vad krämer, peeling och ansiktsvatten heter stå kvar i badrumsskåpet, å enbart använt mig av dessa två oljor:



Detta ska tydligen göra underverk för hyn. ;) Nu anser jag ju inte att jag har nåt jätteproblem med hyn egentligen, men bättre kan den ju alltid bli. :) Metoden ska vara bra mot akne, påsar under ögonen, you name it. Har läst mycket positivt om det av folk som provat iaf.

Jag har ju som sagt bara hållit på i nån vecka, så vi får väl se hur det utvecklar sig. Men än så länge känns det riktigt bra. Och effektivt! Det löser upp sminket jättelätt, huden känns ren å alldeles jättemjuk efteråt. :) Å så är det billigt oxå! ;) Ricinoljan kostade runt 40 spänn, mandeloljan nåt mer.

HÄR är en bra guide till OCM. :)

Är det nån mer som har testat? :)
#1 - - Räkans LCHF:

Bra val! Ricinoljan är verkligen underbar!

#2 - - Pernilla:

Låter intressant. Men den ersätter alltså rengöringcremen som man tvättar bort sminket med?

#3 - - joly:

Räkan: Känns väldigt bra, man känner sig väldigt ren och mjuk efteråt. :)



Pernilla: Japp, strunta i rengöringscremen. :)

#4 - - bobokrull:

får lite vibbar av homeopatitänket "lika botar lika" enda skillnaden verkar vara att man inte späder ut oljan i vatten tills den inte finns kvar mera.



ska inte lägga ner tid på att försöka motbevisa att det inte fungerar för det gör ju ingen skada annat än att vissa kanske kan vara överkänsliga mot vissa typer av oljor. skulle ju vara lite roligt om det funkade faktiskt.



väntar mig ett fullständig rapport på festen i linköping. :)

#5 - - Rockmormor:

Hallå där pessimistiska bobokrull, hon kommer bli len som en barnstjärt. Crearomes oljor är underbara, använder dom till Taktil beröring och aromaterapin.

#6 - - bobokrull:

hehe, nä men alltså det funkar säkert, låter lite udda bara. :)



jag är oftast pessimistisk till saker som låter annorlunda men ser jag att det verkligen funkar så blir jag ju optimist så klart.



#7 - - joly:

Bobo, att fett löser fett är väl knappast nåt homeopatiskt påfund, det fick vi ju t o m lära oss i skolan? När jag tänker efter är det nog det enda som fastnade från kemilektionerna på högstadiet...

#8 - - Pernilla:

Men man måste ju ändå köpa ansiktsvatten och peeling creme m.m utöver denna mirakelolja?

#9 - - joly:

Nej, det behöver du inte. Billigt å bra. :)

#10 - - bobokrull:

nej alltså jag menar att det lät jäkligt konstigt att man kan använda fett för att få bort fett. enligt homeopater så ska man för att bli fri från sömnlöshet inta tabletter med utspätt koffein i, det ska tydligen göra att man somnar, lät lika konstigt som att fett löser upp fett.



bra att något fastnade för dig, själv så vet jag nästan mindre nu än jag gjorde på skoltiden.



är det bara de där två oljorna som gäller?

#11 - - joly:

Ricinoljan är väl själva grunden, men sen beror det väl lite på vilken hudtyp man har. Man kan använda solrosolja, kokosolja, olivolja...

#12 - - bobokrull:

ok, om det tar bort påsar under ögonen så är jag nog faktiskt sugen på att testa det.

Till top