Att bråka om det man har rätt till

Jag förstår på riktigt inte hur nån kan vilja vara arbetslös. Och hur nån kan påstå att det "är alldeles för lätt" att vara det? Jag har inte sett skymten av nån a-kassa än, trots att jag varit arbetslös i 2 månader. Och inte verkar den vara på väg heller?

Det hela började ju med att jag hade missat en ruta i ansökningshandlingarna. Fine, sånt händer (även om det är lite märkligt, med tanke på hur många gånger som jag läste igenom pappret innan jag skickade in det). Fick då tillbaka en förifylld blankett där alla mina svar från den första ansökan var ifyllda, utom den rutan som jag missat. Har nu anslutit mig till Internetkassan, så jag ska slippa slösa porto på alla dessa kassakort. Där finns alla intyg och ansökningshandlingar listade, samt ankomstdatum hos a-kassan. Och döm om min förvåning när jag går in på den första ansökan jag skickade in och ser att den fråga dom påstår att jag har missat faktiskt är ifylld med ett klart och tydligt Nej??! När jag går in på den senaste ansökan och tittar så står där istället att uppgift nu saknas på tidigare sysselsättning??! Observera att detta var ifyllt i min första ansökan, samt förifyllt i den andra. Jag blir så jävla trött!! Vad fan är det som inte funkar??

På Internetkassan står dessutom att jag är avanmäld från Af fr o m den 17 juni. Datumet stämmer ju, det var ju den dagen jag började jobba. Men avanmäld?? Låter inte det lite drastiskt? Kärringen jag pratade med på Af antecknade ju att jag bara skulle jobba till den 3 juli, och sa att det räcker med att jag kryssar i på kassakorten dom dagarna jag har jobbat. Krångligare än så skulle det inte vara. Lr??

Som sagt, hur kan nån frivilligt vilja hålla på å krångla så pass mycket för att få ut så pass lite som a-kassan ändå ger, bara för att få gå hemma å dra?? Jag förstår inte! Det är ju så mycket enklare att gå till jobbet, stämpla in, jobba, stämpla ut å gå hem, istället för att skicka papper hit å papper dit, ringa hit å ringa dit, å ständigt misstros av allt å alla.

Imorn blir det att ringa ett par samtal. Af har åtminstone telefontid ända till kl 22 på kvällen. A-kassan har telefontid mellan kl 9-11. Det är service, det... ;(
#1 - - jenny:

vilken akassa har du...jag har metall..står att dom har telefontid mellan 9-11 man jag har kunnat ringa andra tiden med...

#2 - - joly:

Metall. Och jag kom faktiskt fram direkt. Tydligen har dom utökad telefontid under semestern.

Till top